Att dela med sig av det man har till andra.

Det är redan den 5 december. Julen närmar sig med stormsteg och här har inte riktigt julkänslan ingivit sig ännu. Det är 30 grader ute och mestadels sol trots att det ibland regnar då regnperioden börjar närma sig här. Jag har gjort julkola, pepparkaksdeg, lyssnat på jullåtar och börjat kollat på gamla julkalendrar. Trots det så är julen inte densamma utan snö och mörker, även fast det inte riktigt handlar om det. Och om jag ska vara ärlig så tror jag att den känslan jag kommer få är större än vad julkänslan brukar vara. Julen är något av det bästa jag vet och så är det. Det handlar inte om att jag ska få massa julklappar, för dem kan jag va utan. Jesus är anledningen till julen och med tanken på Honom och allt Han har gett mig så vill jag inget annat än och ge vidare till andra. Både på ett matriellt och ickematriellt sätt. 
 
I Sverige har vi det bra. Vi har det riktigt bra i Sverige om jag ska jämföra Sverige med Bolivia. Bolivia är i sig ett väldigt fattigt land. Det finns rika människor, absolut, men majoriteten har det väldigt dåligt ställt ekonomiskt. Genom praktiken har vi fått förmånen att besöka familjer som bor i utkanten i Cochabamba och mitt hjärta berörs varje gång. Familjerna, stora som små, bor i ett hus som består av bara några få rum och i ett rum kan det bo och sova hur många personer som helst. Ofta har dessa familjer inte tillgång till så mycket vatten. Många familjer har inte någon riktig toalett och barnen måste jobba på sin fritid för att skrapa ihop lite pengar till skola och mat. Många familjer har inte mat för dagen och här sitter jag. Jag har ett stort fint hus hemma i Sverige. Här i Bolivia bor jag i en fin lägenhet. Jag har så mycket kläder att jag skulle säkert kunna gå i flera veckor utan att behöva tvätta. Maten i Sverige må va dyrare än vad den är här, men ändå har jag överflöd. Jag har pengar att köpa godis varje dag, och det nog det minsta jag skulle behöva egentligen. Ändå äter jag det nästan varje dag. Jag har iPhone, jag har iPad, jag har kamera, jag har så mycket. Och jag har så mycket mer än vad jag faktiskt egentligen behöver. Jag lever här i Bolivia på endast ett CSNbidrag och det klarar jag av att leva på här. I Sverige är ett CSNbidrag inte så mycket, men här är det mycket mer än vad många tjänar på en månad. Och det får jag gratis. Genom att studera. Och det är inte lätt att förstå. 
 
Isabel är pastorsfru till ungdomspastorn här i vår kyrka och med hennes hjälp och hjärta har vi påbörjat ett projekt. Onsdagen den 16 december kommer vi, tillsammans med människor från vår lokala kyrka, åka ut till fattiga familjer runt om där vi bor. Denna satsning har ingenting med vår praktik att göra, det är något vi själva väljer att satsa på men för att du skulle förstå så valde jag att berätta om våra hembesök för att förklara hur verkligheten ser ut här. Vi och Isabel, samt människor från kyrkan, kommer tillsammans åka ut till fattiga familjer i en julanda och dela ut matkassar till familjer. Och som jag sa: Julen handlar om Jesus. Jesus har gett oss så mycket och vi vill ge vidare detta till dem som inget har. 
 
För 100 bolivianos (cirka 126 svenska kronor) är det möjligt att köpa en matkasse fylld med pasta, ris, socker, mjöl, olja osv. En sådan matkasse till en familj räcker kanske runt en vecka beroende på familjens storlek. Samma princip gör vi när vi åker ut med praktiken och glädjen som dessa människor utstrålar när de fått en sådan kasse går inte att beskriva med ord. Detta tänker vi i vår kyrka alltså göra och vårt mål är att minst samla ihop 50 stycken matkassar vilket i så fall hjälper 50 stycken familjer. Fast fantastiskt vore det ju om vi kunde samla in mer pengar än vårt mål så vi kan hjälpa ännu fler familjer och göra ännu fler människor mätta! 
=> Vill du hjälpa oss med det här?? Swisha valfri summa till 0735052931. Ingen summa är för stor eller för liten. Det är snart jul och dina pengar kan hjälpa andra. Har du inte Swish eller har andra frågor, hör då av dig. 
 
----------------------------------------

Förutom detta projekt så har vi under de senaste veckorna haft mycket med vår praktik att göra och det kommer också de närmsta veckorna att handla om. Mycket av det vi gör och har hand om här i Bolivia berör människor som inte har det så bra ställt på många olika sätt. Under lördagen som var hade vi en retiron med vår praktik igen och där fick familjerna tillsammans undervisning, mat och sedan en eftermiddag full med bad och lek i en pool. Även nästa lördag har vi ett större arbete med praktiken då vi kommer arrangera en julavslutning. Jag skickar med lite bilder från lördagen och önskar er alla en härlig helg så länge.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Linnea i Bolivia

Den 3:e september far jag iväg för att i 8-9 månader vara bosatt i Bolivia som ligger på andra sidan jorden i Sydamerika. Jag går en bibelskola vid namn Testa Mission vilket betyder att jag i Bolivia kommer att göra just det: testa mission. Testa mission har en egen Boliviablogg som jag tycker att ni ska följa men genom att läsa denna bloggen får du följa mina tankar, känslor och dagar i Bolivia.

RSS 2.0