Den första veckan.

Många dagar har gått sedan jag skrev sist. Vi åkte på kvällen iväg med ledarna för att äta på Bufalo som är ett fantastiskt ställe för dig som älskar att äta kött. Maten var oerhört god och vi hade en trevlig kväll tillsammans med vänner och ledare. Vi kom hem sent men kvällen blev lyckad.

Vi började med våra spanskalektioner i torsdags. För stunden har vi vår lärare här i Cochabamba men om någon månad åker hon tillbaka till Sverige och vi kommer att få ha lektioner via internet. Louise som vår spanskalärare heter har även visat oss runt lite i Cochabamba och gett förslag på några billiga matställen i stan. Vi åt ute för 8,5 bolivianska/middag. Iallafall vid två tillfällen. Ena gången en boliviansk maträtt, andra gången en koreansk nudelsoppa (vilket var något av det bästa på länge). Och vi blev inte sjuka. Bra det.

Vi de senaste dagarna även hunnit spela walley med några ungdomar från en annan kyrka. Walley är som volleyboll men man använder även väggarna för att spela. Väldigt roligt, trots min otalang i bollsporter. Efter kyrkan igår gick några av ungdomarna för att spela då också, men att spela tio på kvällen är inte min grej även om det är roligt. 

Igår var första dagen då schemat på ett sätt sattes igång på riktigt. Vi fick igår åka in till Cochabambas största kyrkogård för att hänga med barnen där. Vi hade olika uppgifter som de fick utföra, exempel matteuppgifter. När de var färdiga fick de en fralla och lite juice. Det var barn i alla åldrar och när vi kom dit visste vi inte riktigt vad vi skulle förvänta oss. Igår var det däremot mycket mindre barn än det brukar, sa de, eftersom det hände saker i stan under dagen. Det var rörande att se barnen där men jag hoppas att arbetet som Faníca gör och som vi kommer få vara en del av, kan göra en positiv förändring i deras liv.

Under eftermiddagen igår åkte jag, Natalie och Ingalill för att bada lite. Vi åkte till ett femstjärnigt hotell och fick köpa in oss på badet. En pool med grönt vatten och fyra solstolar. Med en papegoja som dessutom åt sönder en del av min ena sko. Det var inga människor där och det var otroligt skönt att bara så slappna av lite. Det är vinter här i Bolivia nu och trots det så är det runt 30 grader ibland. För oss svenskar är det ganska varmt så ett bad var skönt.

Om bara några minuter börjar gudstjänsten här. Klockan är sex timmar efter så klockan är snart nio. Kyrkan har två gudstjänster på morgonen. En på spanska och en på quechua som är ett annat språk här. De har även en gudstjänst ikväll så det blir två möten på samma dag för oss här, och ett kvällen innan. Förhoppningsvis förstår vi något av predikan och kan plocka ihop lite ord där och där så kanske vi får någon mening utav det. 
/Frid.  





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Linnea i Bolivia

Den 3:e september far jag iväg för att i 8-9 månader vara bosatt i Bolivia som ligger på andra sidan jorden i Sydamerika. Jag går en bibelskola vid namn Testa Mission vilket betyder att jag i Bolivia kommer att göra just det: testa mission. Testa mission har en egen Boliviablogg som jag tycker att ni ska följa men genom att läsa denna bloggen får du följa mina tankar, känslor och dagar i Bolivia.

RSS 2.0