Uyuni och födelsedagsfirande

Efter ett par dagar på resande fot är jag nu återigen i Cochabamba. Kristina, Natalie och jag tog i tisdagskväll bussen till Uyuni. Tidigt på morgonen på onsdagen var vi framme och på förmiddagen påbörjades vår tredagarstur. Vi besökte saltöknen och olika sorters laguner. Vi fick se en otrolig natur och massvis med flamingos och lamadjur. Vi höll på att köra på lama två gånger och inte är det alla som kan säga det. Som tur var träffade vi inte någon. 

Första dagen bestod av att besöka en tågkyrkogård och besöka saltöknen. För stunden är det regnperiod vilket betyder att delar av saltöknen är täckt av vatten. Bergen och himlen speglar sig i vattnet vilket gör att saltöknen ser ut som en stor spegel. Saltöknen ligger på hög höjd och solen är otroligt stark. Det var otroligt vackert på saltöknen men jag brände mig en del och blev lite röd i både ansikte och kropp. På kvällen åkte vi och sov på ett salthostel. 

I bilen med oss fanns det tre andra människor. Två äldre damer ifrån Sweich och en kille från Spanien. Dessa människor gjorde verkligen en stor del av vår resa. Så härliga människor och vi skrattade otroligt mycket tillsammans under de dagar vi åkte runt och runt i vår jeep i öken osv. Under andra dagen mådde jag inte alls bra. Jag trodde att jag hade fått solsting. Jag var röd, hade ont i huvudet och mådde illa. Dagen gick bra ändå. Vi åkte runt och besökte massvis med laguner. Det togs många foton men jag som hade vart på dessa ställen innan gick inte alltid ut. Jag mådde ganska dåligt så jag fick ibland njuta av vyerna inifrån bilen istället. På kvällen bodde vi på över 4500 meters höjd över havet. Vi var även på 5000 meters höjd över havet vid andra tillfällen. Vi sov i ett enkelt hostel med massvis med sköna människor.

Sista dagen började kaotiskt. Jag mådde för det första ännu sämre. Hade börjat känna av höjden och hade fått svårt att andas under natten. Vilket satt i sig under dagen. Jag mådde fortsatt dåligt under resan och även efteråt. Vi skulle åka klockan 5 på morgonen för att åka till ett ställe och se soluppgången. Men icke sa Nicke. Alla andra bilar åkte iväg men vår bil var kvar. Chauffören var borta. Fast egentligen inte. Han var uppe och festade kvällen innan. Vaknade sent. Vi meddela honom att vi hade punktering på bilen och efter en och en halv timma så var vi iväg. Det blev en bra dag ändå. Vi såg inte överdrivet många saker den sista dagen. Vi så gejsrar och sedan badade vi i en varmkälla, eller iallafall så gjorde Kristina och Natalie det. Vi hade 5 timmars bilresa till Uyuni och på kvällen tog vi en buss tillbaka till Cochabamba. 

Jag är så glad att resan blev av och det har vart så roligt att ha fått resa med Kristina och Natalie. De är riktiga stjärnor. Nu har vi någon dag kvar innan skolschemat börjar igen. Får passa på att ta det lugnt och vila lite. 

Utöver vår resa till Uyuni så fyllde jag år förra fredagen. Det var en jättebra dag med god mat, massvis med vänner och ägg i håret. Jag är så nöjd och så tacksam. Och att få vara i staden, i landet där jag föddes. Det var häftigt. 









Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Linnea i Bolivia

Den 3:e september far jag iväg för att i 8-9 månader vara bosatt i Bolivia som ligger på andra sidan jorden i Sydamerika. Jag går en bibelskola vid namn Testa Mission vilket betyder att jag i Bolivia kommer att göra just det: testa mission. Testa mission har en egen Boliviablogg som jag tycker att ni ska följa men genom att läsa denna bloggen får du följa mina tankar, känslor och dagar i Bolivia.

RSS 2.0